Inapentența pentru fotbal a românilor tinde să devină cronică. Statistica spune că sezonul 2014-2015 a fost cel mai sărac în spectatori din ultimii 8 ani.
- Media de spectatori în Liga 1 între 2007-2015
2007/2008: 5.564 spectatori
2008/2009: 6.066
2009/2010: 4.822
2010/2011: 5.034
2011/2012: 4.962
2012/2013: 4.977
2013/2014: 4.471
2014/2015: 3.747 - Total spectatori în Liga 1 între 2007-2015
2007/2008: 1.647.091 spectatori
2008/2009: 1.807.624
2009/2010: 1.475.476
2010/2011: 1.535.390
2011/2012: 1.508.383
2012/2013: 1.522.851
2013/2014: 1.368.342
2014/2015: 1.146.845
Astfel, în sezonul 2014-20150 s-au înregistrat:
- Cel mai mic total de suporteri: 1.146.845 / Maxim în 2008-2009: 1.807.624
- Cea mai mică medie pe meci: 3.747 / Maxim în 2008-2009: 6.066
Site-ul weltfussball.de a publicat un raport UEFA privind audiența la meciurile din ligile europene de fotbal în 2014-2015. Liga 1 (România) ocupa locul 29 în ierarhia mediilor, fiind devansată de multe ligi inferioare din alte campionate: prima divizie – de 19 ţări, divizia a II-a – de 6, divizia a III-a – de 2 şi divizia a IV-a – de 1. România, cu o populație de peste 20 milioane, are mai puțini spectatori decât Elveția, cu de 3 ori mai puțini locuitori. Norvegia de 5 ori mai puțini. Belgia, Austria, Scoția etc. nu sunt nici la jumătate.
- Media spectatorilor la un meci în Europa
1. Bundesliga (Germania)– 43.305 spectatori/meci
2. Premier League (Anglia) – 35.973
3. Primera Division (Spania) – 26.914
4. Serie A (Italia)– 22.199
5. Ligue 1 (Franţa) – 22.025
6. Eredivisie (Olanda) – 18.727
7. Champioship (Anglia II) – 17.857
8. 2 Bundesliga (Germania II)– 17.420
9. Eerste Klasse (Belgia) – 11.677
10. Super League (Elveţia) – 10.823
11. Premier Liga (Rusia) – 10.243
12. Primeira Liga (Portugalia) – 10.055
13. Allsvenskan (Suedia) – 9.843
14. Premiership (Scoţia) – 8.666
15. Segunda division (Spania II)– 8.438
16. SüperLig (Turcia) – 8.367
17. Ekstraklasa (Polonia) – 8.027
18. League One (Anglia III) – 7.037
19. Eliteserien (Norvegia) – 6.910
20. Superliga (Danemarca) – 6.898
21. 3 Liga (Germania) – 6.719
22. Bundesliga (Austria) – 6.648
23. Serie B (Italia II) – 6.556
24. Premyer Liga (Ucraina) – 6.228
25. Ligue 2 (Franţa II) – 6.046
26. 1 Fotbalova liga (Cehia) – 4.764
27. League Two (Anglia IV) – 4.679
28. Eerste Divisie (Olanda II) – 3.962
29. Liga 1 (România) – 3.747
Urmează: Superleague (Grecia) – 3.147, 1 HNL (Croaţia) – 2.775, Super Liga (Serbia) – 2.406, Super Liga (Slovacia) – 2.033, Cempionat (Belarus) – 1.950, Premier Division (Irlanda) – 1.824, 1 SNL (Slovenia) – 1.076, Divizia Naţională (Moldova – 648) …
Datele referitoare la audiența Stelei de pe stadioane
- În sezonul 2014-2015, Steaua a avut o medie de 7.780 de spectactori, de trei ori mai mică decît cea din sezonul 2012-2013, când a avut o medie de 20.332 fani.
- În sezonul 2009 – 2010, Steaua a avut cea mai mică medie , 7.445 spectatori.
- Media suporterilor steliști pe teren propriu în ultimii 10 ani, Liga 1
2014-2015: 7.780
2013-2014: 10.474
2012-2013: 20.322
2011-2012: 15.401
2010-2011: 8.391
2009-2010: 7.445
2008-2009: 12.410
2007-2008: 12.999
2006-2007: 12.885
2005-2006: 8.767 - Media suporterilor steliști în ultimii 10 ani, toate competițiile
2005: 18.000
2006: 17.800
2007: 16.600
2008: 13.800
2009: 12.800
2010: 8.800
2011: 9.200
2012: 18.700
2013: 24.600
2014: 14.800
În ultimele sezoane, suporterii roș-albaștri au plătit mai mult pentru meciurile din UEFA, însă este un trend natural, din mecanismul economic. Steaua a jucat pe Naţional Arena, un stadion modern de standard european, iar nivelul de trai al românilor a crescut şi el, ajungând la 1.740 lei, faţă de 832 lei cît era în 2006. Au crescut corespunzător și costurile clubului cu salariile și serviciile.
Sunt elecvente comparaţiile între încasările Stelei din UEFA Cup/Europa League în 2006 şi ultimele sezoanele, la meciurile din aceeaşi fază a competiţiei, dar disputate pe stadioane diferite.
16-imile de finală
- 16-imile de finală UEFA Cup, 2006
- Steaua – Heerenveen pe “Lia Manoliu”
- 50.000 de spectatori
- 125.000 de euro încasări
- 16-imile de finală Europa League, 2012
- Steaua- Twente pe Arenă Naţională
- 50.000 de spectatori
- 1.000.000 de euro încasări
Optimi de finală
- Optimi de finală UEFA Cup, 2006
- Steaua-Betis Sevilla pe “Lia Manoliu”
- 55.000 de spectatori
- 400.000 de euro încasări
- Optimile de finală Europa League, 2013
- Steaua- Chelsea pe Arena Naţională
- 53.000 de spectatori
- 2.500.000 de euro încasări
Scăderea audienței pe stadioanele României și în transmisiunile TV, reduc interesul investitorilor pentru Liga 1, cât și pe cei interesați de preluarea drepturilor de televizare a unei competiții cu rating mic.
- TOP 20 meciuri în Liga 1 / 2014-2015
1. Steaua – Dinamo 3-0: 43.000
2. Dinamo – Steaua 1-3: 25.863
3. Steaua – ASA Tîrgu Mureș 0-1: 15.369
4. U Cluj – Steaua 0-3: 14.031
5. CS U Craiova – Pandurii 1-1: 14.000
6. CS U Craiova – Petrolul 0-2: 14.000
7. Petrolul – Steaua 2-3: 13.500
8. Dinamo – CS U Craiova 1-1: 11.085
9. CSMS Iasi – Steaua 0-0: 11.000
10. CFR Cluj – Astra 4-1: 10.000
11. Steaua – Astra 0-0: 10.000
12. CFR Cluj – Rapid 2-1: 10.000
13. Steaua – Rapid 0-1: 9.437
14. Dinamo – Rapid 2-0: 9.382
15. FC Botoșani – Dinamo 3-2: 9.000
16. CS U Craiova – Concordia 1-1: 9.000
17. Rapid – Viitorul 0-0: 9.000
18. Pandurii – Steaua 3-1: 9.000
19. CFR Cluj – Steaua 0-1: 8.000
20. Oțelul – Steaua 0-3: 8.000
Se observă că 11 din top 20 au fost meciurile Stelei.
Totuși, sunt și ceva semne bune. Conform LPF, in primele 2 etape din acest sezon cu un format nou, a crescut media de spectatori pe stadioane, deși au dispărut sau retrogradat echipe de tradiție cu suporteri, iar in locul lor au apărut echipe fără brand. Printre echipele fără suporteri amintim de: Astra, Voluntari, Viitorul, Chiajna, ACS Timisoara …
- 5.100 media spectatorilor în primele două etape din ediția 2015-2016
- 3.550 media spectatorilor în primele două etape din ediția 2014-2015
- 4.300 media spectatorilor în primele două etape din ediția 2013-2014
Poate fi doar o situație pasageră, de debut. Spectacolul și curiozitatea atrag lumea la stadion. Pentru asta este nevoie de bani să se achiziționeze jucători buni, atractivi pentru privitori. Însă drepturile TV în Liga 1 au ajuns să reprezinte enorm, 70-75 % din bugetul majorității cluburilor, sub Liga a IV-a din Anglia, de exemplu. Liga 1 a pierdut într-un an peste 200 de jucători și a transferat de afară numai liberi de contract. Steaua, singurul club care și-a plătit transferurile, a adus și jucători străini, dar numai din Liga 1, ei fiind deja cunoscuți de iubitorii fotbalului. Doar jocul bun și performanța mai pot atrage noi sau vechi steliști la stadion, nu curiozitatea.
Vom trăi și vom vedea.
XRay
Cand te uiti la tv si vezi Barcelona cu MSN in actiune ….. LIGA 1 iti strica imaginea despre fotbal ……
Asta se intampla pentru ca inainte de revolutie nu aveai asa multe de facut sau erai fortat sa te duci pe stadion, iar dupa revolutie miliardarii care au vrut sa isi satisfaca poftele de a detine un club de fotbal sau sa faca parte din conducerea sa au distrus legatura dintre suporteri si fotbal.
Cui ii trebuie strategie de marketing? Cui ii trebuie CRM? Suporterii sunt niste prosti, arunci niste bilete gratis in ei si aia e.
Uite ca suporterii au evoluat.
Nu va intrebati de unde vine diferenta asta :
2014-2015: 7.780
2013-2014: 10.474
Ar trebui sa fie invers dupa inca un titlu castigat. prostu’ inca mai crede ca-si ia branza de la uefa si n-are nevoie de suporteri. Tzapa.