Cum a distrus MApN-ul un nume de tradiție pentru că nu aducea profit

de | februarie 29, 2016

De mai bine de un an, între Ministerul Apărării și Gigi Becali e un război deschis, pe tema emblemei și a palmaresului. Într-o situație asemănătoare, Armata a avut însă un comportament complet opus. Citește mai jos povestea + un interviu exploziv, care pune totul într-o altă lumină!

MApN susține că formația patronată de Gigi Becali nu este continuatoarea echipei înființate de Armată, echipă care câștiga Cupa Campionilor Europeni. Anul trecut a redobândit emblema în instanță și acum se pregătește să ceară recuperarea unui prejudiciu provocat de clubul lui Becali în intervalul 2004-2015.

Ministerul Apărării Naționale este convins că, sub conducerea lui Gigi Becali, marca Steaua are de suferit și trebuie salvată, decizia venind exact în momentul în care echipa mergea foarte bine și producea bani.

57.000.000 € este suma la care a fost evaluat brandul Steaua

UN ALT CLUB DE TRADIȚIE A FOST DESFIINȚAT

MApN-ul nu a procedat la fel când a venit vorba despre clubul A.S.A Tg. Mureș, echipă înființată de Armată în 1962. Sub titulatura de Asociația Sportivă Armata Târgu Mureș echipa a dispărut de pe scena fotbalul românesc, după ce Ministerul Apărării a decis că nu mai are nevoie de acest brand și l-a lăsat să moară, observând că echipa nu produce nimic și nu aduce niciun beneficiu financiar.

Comandații Armatei nu s-au mai interesat de club și au decis să îl caseze. Astfel, formația la care au evoluat printre alții Ladislau Boloni sau Florea Ispir a murit din cauza lipsei de interes. E vorba despre un club care a participat de 3 ori în Cupa UEFA, a fost o dată vicecampion în Divizia A și a avut în spate o istorie uriașă, de care ardelenii erau mândri.

Chiar dacă actuala echipă a lui Mutu se laudă pe site-ul oficial că a preluat numele și culorile formației de tradiție a orașului, clubul nu are, în acte, nicio legătură cu vechea formație mureșeană, fiind continuatorul echipei FCM Tg. Mureș, deținută de primărie și care în 2008 cumpăra locul de Liga a 2-a de la Unirea Sânnicolau. În 2013 FCM Tg. Mureș și-a schimbat numele, sigla și culorile, apărând astfel actuala ASA Tg. Mureș.

„Ministerul mi-a spus că a desființat clubul …”

Daniel Stanciu, președinte la FCM Târgu Mureș în 2013, a fost cel care s-a ocupat de schimbarea de nume a echipei și a explicat pentru GSP.RO că între echipa A.S.A Tg. Mureș, deținută de Armată, și actuala ASA nu există legături și că Armata a îngropat definitiv acea echipă, cu palmares și istorie.

– Domule Stanciu, dumneavoastră v-ați ocupat direct de schimbarea numelui echipei FCM Tg. Mureș în ASA Tg. Mureș, în 2013. Cum a avut loc acest proces?

– Clubul actual se numește Asociația Fotbal Club ASA 2013 Târgu Mureș. ASA nu înseamnă absolut nimic. Clubul de acum este continuatoarea echipei numite FCM Târgu Mureș, care a preluat locul celor de la Unirea Sânnicolau, din Liga a 2-a. Eu am schimbat numele echipei, culorile și sigla. Când înregistrezi numele echipei trebuie să dai trei variante, iar eu inițial am vrut să întregistrez echipa ca Asociația Sportivă Ardealul Tg. Mureș, dar m-au dat în judecată cei de la Clubul Sportiv Ardealul. Așa că am pus ASA. Nu este niciun acronim și nu înseamnă nimic.

– Actualul club are vreo legătură cu vechiul A.S.A?

– Vechea societate era o unitate militară care se numea Asociația Sportivă Armata și care nu mai există. A fost desființată și a dispărut prin anii ’90-2000. În 2013, eu am vrut eu să schimb totul la FCM Tg. Mureș, denumirea și culorile, ca să aduc echipa spre A.S.A. Echipa actuală nu are nicio legătură cu Armata sau cu patrimoniul MApN. Actuala echipă nu are nici palmaresul echipei Armatei. Nu pot spune că acestă formație este echipa lui Boloni. Nu am cum să spun asta pentru că nu este așa.

– Ați încercat atunci să preluați palmaresul vechii echipe? Ați discutat despre asta cu Ministerul?

– Da, am încercat să preluăm palmaresul și tradiția vechii echipe. Am făcut hârtii către MApN, dar cei de acolo nu aveau ce să ne dea. Unitatea militară s-a dizolvat și vechiul club ASA a fost casat. A dispărut. Nu aveam ce să mai iau de la ei. Am încercat să iau patrimoniul și tot palmaresul, dar nu am putut. Oamenii de la Armată mi-au spus că nu mai este nimic.

Sergiu Alexandru
Preluare de la gsp.ro

 

Nota Redacției

Menționăm că și Clubul Sportiv al Armatei Steaua Bucureşti este Unitate Militară (UM 02301) cu sediul în Bucuresti, sector 6, blv. Ghencea, nr. 35, referire care este făcută  în documentele oficială juridice. Exemple:

  • ÎCCJ – Decizia nr. 3425, dosar nr. 42805/2014

Din motive de confidențialitate, cel care a publicat decizia pe internet a șters numărul.

  • OFICIUL DE STAT PENTRU INVENŢII ŞI MĂRCI (OSIM)

11 comentarii la „Cum a distrus MApN-ul un nume de tradiție pentru că nu aducea profit

  1. empyro

    Anul trecut un baiat din Targu Mures, posta constant pe-aici urland in gura mare ca actuala ASA Tg Mures este continuatoarea defunctei echipe. I-am explicat in fel si chip, dar s-a facut ca ploua, pe motiv ca „stie el mai bine si ca insasi conducerea clubului muresean”, garanteaza ca au „preluat” tot ce trebuie.
    Un club de fotbal inchis, a decedat. Palmaresul, istoria, traditia s-au perimat. Ma bucur ca Stanciu a fost corect si a spus lucrurilor pe nume, explicand si de ce FRF, UEFA sau FIFA vor considera intotdeauna aceasta echipa ca fiind fosta FCM Targu Mures fondata in anii 2000.
    In cazul CSA „Steaua Bucuresti”, argumentul, „dar noi nu ne-am desfiintat, am continuat sa existam la alte sporturi” este superfluu. Sectia inchisa sau cedata, este pierduta sau continuata de noua entitate, dupa caz, cu tot ceea ce a insemnat istoria, traditia si palmaresul.
    In sport niciodata nu a contat continuitatea persoanei juridice, ci continuitatea activitatii sportive. Daca prin absurd CSA „Steaua Bucuresti” va reusi sa construiasca prin asociere sau alt arfiticiu, o echipa profesionista de fotbal, aceasta din urma va fi INTOTDEAUNA considerata de organismele care normeaza sportul-rege, o echipa noua. Iar o parte a suporterilor, indubitabil indusi in eroare de anumite personaje, vor alege simpatizeze o banala „clona”.

    1. siegfried

      @empyro

      Băiatul din Târgu-Mureş era în mod cert dus cu pluta. Pe însuşi site-ul ASA-ului scrie clar că echipa a fost fondată în 2008. http://www.asatirgumures.ro/despre-club
      Şi evident ai dreptate. Palmaresul =continuitate, lucru care pare imposibil de înţeles pentru unii, dovadă ultima întrebare din interviul cu Daniel Stanciu. Reporterul îl întreabă dacă „a preluat” palmaresul, iar Stanciu îi spune că a şi trimis o cerere la minister doar că n-au avut ce să-i dea cei de la MAPN. Noaptea minţii! Atât reporterul cât mai ales Stanciu care e oficial (director sportiv) al unui club din prima ligă au senzaţia că palmares înseamnă o bucată de hârtie într-un sertar. E un blocaj mental, oamenii chiar nu pot face diferenţa între palmares (continuitate) şi marcă.

      1. xray Autor articol

        @siegfried

        Cred ca nu ai citit atent nici articolul de aici, nici ce este scris pe site la ASA. Același lucru e scris în ambele.
        – În 2008 a fost fondată FCM Tg Mures, nu ASA Tg Mureș.
        – Abia în vara anului 2013 conducerea a redenumit clubul din FCM Tg Mureș în ASA Tg Mureș (Asociația Sportivă Ardealul Târgu Mureș) și a schimbat stema și culorile.

          1. xray Autor articol

            @alexandru-h
            Stai linistit, nu am sarit la beregheata nimanui. Doar am evidentiat ca anul infiintarii nu era necunoscuta in articol.
            Restul aspectelor legate de palmares, culori, unde bati si tu si el, nu le-am comentat sau contrazis cu ceva.

            PS
            E posibil ca el sa fi intarit cu acel 2008 de pe site, nonsensul unei „continuitatii”. În acest caz remarca mea a fost inutilă.

  2. xray Autor articol

    Anghel Iordănescu, prima reacție după evaluarea mărcii Steaua: ”O prostie! Mi se pare exagerat”

    Astăzi, înainte de a pleca la Paris, fosta glorie stelistă Anghel Iordănescu a lansat primul atac împotriva Armatei, de când echipa de fotbal a pierdut sigla, în noiembrie 2014. Selecționerul echipei naționale, a reacționat dur în momentul în care a fost întrebat ce părere are despre evaluarea mărcii Steaua, realizată de către reprezentanții CS Steaua.

    ”O prostie! O prostie! Așa ceva mi se pare exagerat! La 57 de milioane de euro intră și marca, și stadionul, și echipa, și autobuzul, dar și echipamentul”, a spus selecționerul înainte de îmbarcare.

    Sursa: digisport, sport.ro etc.

  3. piece-of-mind

    Opiniile lui Iordănescu trebuie luate sub beneficiu de inventar…acum cativa ani, cand era intr-un conflict mocnit cu Becali, evalua „brandul” Steaua la mai mult decat actuala suma vehiculată de MAPN.

    Oricum, ce face Armata acum, la mai bine de un an de la decizia ICCJ, e pur si simplu de neînteles.

    1. xray Autor articol

      @Piece of Mind

      Cancerul care ne va aduce în metastază socială este că aproape fără excepție, de la politic până la un banal forum, vorbele și acțiunile sunt prepoderent emoționale bazate pe simpatie sau antipatie personală, nu pe logică, adevăr, legalitate și nu în ultimul rând, pe obiectivitatea bunului-simț. Minunile durează 3 zile, exact ca minunatul marș al tăcerii, după evenimentul tragic de la Colectiv, când au fost raze de revenire la normalitate socială. S-au stins…

    1. siegfried

      Termenul brand nu există în dreptul românesc, iar termenul marcă e definit de art.2 din legea 84/98: „Poate constitui marca orice semn susceptibil de reprezentare grafica, cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si, in special, forma produsului sau a ambalajului sau, culori, combinatii de culori, holograme, semnale sonore, precum si orice combinatie a acestora, cu conditia ca aceste semne sa permita a distinge produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altor intreprinderi. ”
      Dar nu asta e problema, ci că oamenii (inclusiv oficiali precum Stanciu) încurcă într-un mod ridicol marca cu palmaresul. O marcă se înregistrează contra cost la OSIM şi e protejată timp de 10 ani, după care trebuie bani din nou pentru o reînnoire a înregistrării. Scopul mărcii este, aşa cum spune legea, să distingă produsele sau serviciile unei întreprinderi de cele ale altor întreprinderi. Palmaresul înseamnă continuitate. Spre exemplu dacă să zicem Dinamo uită să-şi reînnoiască marca şi expiră, eu pot să mă duc la OSIM şi să înregistrez pe numele meu sigla alb-roşie cu doi câini şi pot ulterior să vând tricouri cu acea marcă, dar asta nu ar înseamna că eu aş deveni patron peste palmaresul clubului Dinamo. Nici pomeneală. Dinamo într-un astfel de caz şi-ar întregistra la OSIM altă marcă (cu alte însemne) şi cu asta basta.

      1. empyro

        Absolut adevarat. Termenul de „brand”, a fost introdus pentru a distinge acceptiunea economica (de marketing) a marcii, de cea juridica. Marca (trademark-ul) este strict definitia de mai sus. Brand-ul include mai mult, inclusiv vadul comercial si posibilitatea de mercantilizare si este o notiune economica, lucruri pe care nu le poti proteja deloc sau cel putin nu la fel de restrictiv.
        Restul sunt confuzii, peste confuzii si teorii scoase din putul gandirii de semidocti, incapabili de a pune mana pe carti sau de a jongla cu notiuni abstracte (in speta, intangibile, necorporale sau nepatrimoniale).

Lasă un răspuns