home
19-07-14

Mitul Autofinantarii

In introducerea as dori sa mentionez cateva aspecte. Mi-am dorit mereu sa-mi fac anumite idei auzite, dar niciodata nu am reusit sa-mi gasesc timp sa scriu un articol. Acum am facut-o si sper din multe puncte de vedere, sa fie interpretat ca o opinie personala, o opinie despre cum vad eu in calitate de autor al acestui material, Steaua si fotbalul romanesc.

Intr-un prim punct, as dori sa fac cateva precizari legate de "mitul autofinantarii". Din pacate, nicio echipa romaneasca, nici macar Steaua, nu este capabila sa se auto-finanteze si sa faca si performanta in acelasi timp. O spun, am zis-o si o voi spune mereu, intr-o maniera obiectiva, Steaua vinde bilete si atrage publicul la stadion atunci cand are rezultate in Europa, fie ele in Champions League, fie in a doua competitie continentala. Drept urmare, in cel mai slab sezon european al nostru din ultimii 15 ani, cel din 2009-2010, Steaua a strans 1500 de spectatori cu Sheriff Tiraspol, 15000 cu Fener si doar 500 cu Twente. Departe de o reteta a succesului; vorbim insa, de perioada plina a protestelor, perioada in care cu siguranta si rezultatele au influentat in mod direct asistenta spectatorilor. Per total si din pacate nu ar trebui sa ne gandim doar la numarul de bilete vandute, ci si de marketing, articolele promotionale vandute, s.a.m.d.

Cu toate aceastea, nu pot da niciodata vina strict pe rezultate cat pe ceva mult mai profund si mai grav, ceva intiparit in mentalitatea colectiva. Un motiv atat de simplu, dar atat de important incat poate goni orice bruma de investitori : romanul este un mocagiu caruia privit "grosso modo" ii place sa asiste la un spectacol fotbalistic in papuci "Shan-Lian", sa-si care bidonul de "Noimarct" in sacosa de rafie, sa plateasca cat mai putini bani pe un bilet (de preferinta, 5 lei) si sa se nu cumpere niciodata un material promotional cu echipa favorita, indiferent ca umbla cu "smartfoane" de zeci de "meleoane" in buznar.

Nu, dragi cititori, afirmatia nu este antiromaneasca ci o realitate, un adevar, ceva tipic lipsei de educatie a suporterilor romani! Nu exista notiunea de "foame de rezultate", ci doar cea de penurie acuta de cultura fotbalistica. Nu trebuie sa zabovesti prea mult asupra acestui aspect ca sa observi de ce Zweite Liga sau Ekstraklasa sunt superioare Ligii 1 din mult prea multe motive. Acum ceva vreme am avut o discutie pe aceasta tema cu cineva, care mi-a prezentat situatia lui FC Basel. Bunaoara, i-am aratat si eu faptul ca Steaua (campioana intr-o tara cu 20 milioane de locuitori) cu o medie de 11.000 de spectatori pe sezon, nu are cum sa se ridice la nivelul campioanei "Tarii Cantoanelor", in speta Basel, cu o medie de 25.000 de spectatori (intr-o tara cu 8 mil. locuitori). Din nou ne lovim de buba lipsei de cultura si implicare. Acestea fiind spuse, astept ca in sfarsit anumiti oameni sa nu mai arunce vina exlcusiv la varful piramidei, ci sa se uite si la talpa.

In mod surprinzator, nimeni pare ca nu investe in fotbal fara anumite avantaje (materiale ori de imagine, care pot genera avantaje materiale). Nu e o regula pe care o scriu eu, ci una pe care au facut-o magnatii inaintea mea. Dat fiind lipsa de interes si profesionalism a mediului de afaceri romanesc, multi au adus deseori in discutie investitorii straini (magnati din tarile arabe sau spatiul ex-sovietic). Ei bine, dragi cititori, acesti oameni nu sunt interesati nici de spiritul fotbalului romanesc si nici nu au vreun inalt simt etic. In fapt, urmaresc acelasi lucru ca si conationalii nostri inavutiti si anume profitul material si cel de imagine.

Din pacate, reputatia si notorietatea internationala joaca un rol atat de important incat pana in prezent niciun seic, print sau magnat (nativ) n-a preluat vreun club din Europa Centrala si de Est, incepand din Cehia si terminand in Molodova (longitudinal) si incepand din Finlanda si terminand cu Cipru (latitudinal).
Nu exclud si nu voi exclude niciodata posibilitatea unei investitii externe la Steaua, dar momentan am ajuns suficient de "copt" incat sa-mi dau seama ca unul dintre "brandurile" nationale ale Romaneiei nu valoreaza nimic pe piata externa, vizibilitate obtinuta prin performante internationale pe piata europeana in C1 (Champions League, vizibila pe toata Terra), exact la fel cum Dacia (alt brand national) a parasit definitiv Liga 1 in favoarea Serie A (Udinese).

( Continuarea in partea a II-a a acestui editorial si se va axa exclusiv pe investitori si investitii. )

Empyro

FCSTEAUA.RO este un site deschis, facut de suporteri, pentru suporteri. Asteptam articolele scrise de voi, daca aveti ceva de spus si credeti ca o puteti face intr-un articol, nu ezitati!

CFR Cluj

STEAUA
Duminica, 10 August
Dr. Constantin Radulescu
Etapa a 3-a, Liga 1
TV LIVE