Banii care fac legea în Champions League

de | iunie 17, 2015

Pe 17 iunie 2015, Paul Nicholson, Editor-in-chief & Director la INSIDE World Football, a publicat un articol cu  titlul “He who has the peso has the say so’ – €200m+ is wage cost to win CL“.

Nu poți câștiga trofeul UEFA Champion League fără să plătești salarii de cel puţin 200 de milioane de euro anual, conform analizei făcute de “Football Benchmark database” lansată de divizia de sport a companiei gigant de audit, taxe și consultanță în afaceri  KPMG.

Datele KPMG arată toți câștigătorii ai UEFA Champions League, începând cu 2011/12, au avut “total staff costs” de peste €200 millioane. Învingătoarea din acest an, FC Barcelona, a raportat un “total wage costs” de aproape €250 milioane în 2013/14 și a bugetat să cheltuiască  în 2014/15 peste €270 milioane numai cu salariile.

De fiecare dată în ultimele patru sezoane ale competiţiei, trofeul a fost câştigat de echipe care au avut “total staff costs” de peste €200 millioane: Chelsea (€205 milioane), Bayern Munchen (€204 milioane), Real Madrid (€270 milioane) şi FC Barcelona (€248 milioane).

Benchmark-ul arată că trei din cele patru semi-finaliste de Champions League  din sezonul 2014/15 au cheltuit cu “total staff costs” sub €200 millioane în 2013/14. Bayern Munchen (€167 milioane), Borussia Dortmund (€106 milioane), Atletico Madrid (€113 milioane) şi Juventus (€184 milioane).

Juventus, care a pierdut finala cu Barcelona, a dominat autoritar Serie A începând cu 2011/2012, fără a plăti vreodată salarii de peste €200 milioane, însă acest lucru s-a întâmplat într-o ligă cu o austeritate generalizată.

Analiza KPMG arătat că poți avea succes în liga națională cu o cheltuială pe salarii mai mică de  €200 millioane. În sprijinul afirmației, KPMG vine cu titlurile câştigate de Montpellier (2012), Borussia Dortmund (2012) sau Atletico Madrid (2014).

Andrea Sartori, Global Head of Sport at KPMG, a spus: “Whilst in an individual season, across the European ‘big five’ leagues, the combination of domestic league success with total staff costs below €200m, is not unique – it has been achieved recently by Montpellier HSC, Borussia Dortmund, and Club Atletico de Madrid – it is the regularity of this feat by Juventus since 2011/12 which is interesting.

Bayern Munchen este, probabil, cel mai bun exemplu în sprijinul rezultatelor studiului realizat de KPMG. Bavarezii au fost finalişti în sezonul 2011/12, când plafonul salarial era de €167 milioane, pentru ca în anul următor, când “total staff costs” a depăşit €200 milioane, să reuşească să cucerească trofeul Champions League.

 

În concluzie

Dacă ne uităm cât “total staff costs” au cluburile dîn Liga 1, și în special Steaua, este limpede că “7 mai 1896” se va repeta în România la Paștele cailor. Te umflă și râsul și plânsul când mai auzi pretenții populiste și irealiste de a rupe gura târgului, ca pe vremuri, în Champions League.

În articolul ” Lungul nasului  “am arătat și unele cauze specifice României  post 1990.

Trebuie să ne asumăm statutul de “participanți onorabili” și să ne păstrăm speranța și ambiția de a produce cândva o surpriză, ca a 8-a minune a lumii. Dacă nu vine, ne tăiem în zadar venele roș-albastre.

Notă pentru cârcotașii de serviciu! 
FC Porto si FC Sevilla au bugete de 10 ori mai mari decat ale Stelei.

1) 2013-2014 FC Sevilla buget €106 milioaneBuget Sevilla2

 

2) 2013-2014 FC Porto  buget €113.3 milioane
Consolidated Accounts Report 2013/2014  Futebol Clube do Porto
• Negative Consolidated Net Incomes of 40,701 m€, far inferior to the one obtained in the previous period
“. Pierderi de 40,701 m€ !

FC Porto-  “costs with staff” 48.885 m€Cost with staff

Click pe link-uri pentru o documentare completă.

XRay

24 de comentarii la „Banii care fac legea în Champions League

  1. virgil

    Tragem concluzia ca in faza finala a competitiilor europene, vor fi mereu aceleasi Real, Barca, Bayern, Borrusia, Chelsea si intamplator o ratacita sau alta cu salarii platite pana in 200.000.000 euro.
    Steaua nu pretinde sa ajunga in finala. Marea dorinta a ciobanului e sa termine pe locul 3 in grupa si sa continue in primavara in Europa League, pentru a incasa cat de multi bani se poate. Dar e atat de prost ca nu ofera mai mult cu 5000 euro mai mult la salariu si il pierde pe Cernat, pe care-l consider peste Sanmartean. Apoi ii ofera 8000 eeuro lunar lui Anton de la Pandurii cand el cere 10.000 euro si-l pierde.
    Nu in ultima instanta il numeste antrenor pe Radoi, care altfel mi-a drag dar nu are scoala de antrenori.
    Greseala peste greseala. Concluzia: e greu sa repete Steaueaua lui Radoi, performanta lui Galca.
    Galca un incepator, dar totusi antrenor cu scoala de antrenori absolvita.

    1. vitto

      virgil,
      ref salariile propuse lui cernat sau anton nu ai dreptate! ma rog, cred ca pe cernat nici nu am vrut sa-l transferam si bine am facut caci un jucator la 36 ani nu mai poate “conversa” coerent in fotbalul international.

      anton are azi la tg-jiu 5000 euro/luna si steaua era gata sa-i dubleze salariul. mi se pare foarte suficient ptr un jucator care nu a demonstrat mai nimic pana acum. daca te arunci la salarii ptr astfel de fotbalisti de provincie inca neconfirmati, te trezesti peste o vreme ca ai curtea plina de harburi pe care nici o alta echipa nu le doreste, fiind imposibil sa le suporte salariul. tu nu vezi ca noi nu putem scapa de alde rapa sau neagu ptr ca salariul de 10,000euro/luna este exorbitant in romania?

      comentariul este valabil si ptr alde martinus, un ilustru “olandez” din botosani!

      indiferent de opiniile pro-contra, politica financiara a lui becali a impiedicat aventurile cu iz de insolventa si echipa are un buget solid si coerent ptr liga I. trebuie inteles ca la steaua se castiga oricum cei mai multi bani din romania, dar daca vrei venituri de un anumit nivel (de la 300,000euro/an in sus) trebuie sa performezi la nivel international, adica sa te califici in ucl! simplu…….

  2. ender

    Ce concluzie are si articolul asta! De ce nu dam exemplu FC Porto, o echipa cu un management sanatos si care face performanta in Europa. Sau FC Sevilla, alta echipa care se tine bine cu un departament de scouting bun si vinde in profit! Asta trebuie sa faca si Steaua si ar putea.

    Incercati sa nu mai manipulati marea masa cu articole de genul asta ca dom’ne nu se poate! Ba DA, se poate! nu trebuie sa castigam CL, dar am putea sa ne propunem macar EL.

    In fine, sa vedem ce echipa e, ca poate asta nu e Steaua si scapam naibii de voi. Toti provincialii se dau mari stelisti!

    1. empyro

      In special primatele de pe steaualabera. Diaspora, Cluj, Brasov, d-astia.
      Sa dai exemplu FC Porto cand o sa ai medie de spectatori ca-n Portugalia si preturi la bilete ca acolo. Nu cinci lei biletul si 2.000 pe stadion.

  3. xray Autor articol

    @Ender
    1) Invata sa si citesti un articol. E vorba de castigatorii UCL vs restul lumii.

    2) Ca de obicei, tu manipulezi, ori habar nu ai pe ce lume traiesti. FC Porto si FC Sevilla au bugete de 10 ori mai mari decat ale Stelei.
    In 2013-2014, FC Sevilla buget €106 milioane, FC Porto buget €113.3 milioane. Numai cu staff-ul, Porto a cheltuit €48.885 milioane si a avut o pierdere de €40,701 milioane. Am pus o nota la articol cu link-uri si tabele. Nu am scris aceste precizari pentru tine, ci pentru cei care vor sa fie informati corect.

    3) Fa-ti o pagina de fb “Steaua libera de provincie” si simte-te fericit acolo. Pana atunci, daca vrei sa iti mai apara ce scrii, muta-ti paranoia cu manipularea si atacul asupra userilor din provincie pe peretii casei tale sau pe pagina ta privata “de capitala”!

  4. andyq

    Cred, totusi, ca Pastele Cailor au o sansa mai mare de reusita decat repetarea lui ’86.

    Eu zic sa spunem “merci”(iar Becali un Doamne Ajuta!) ca avem oportunitatea de a juca in grupe, de unde mai scoti ceva cascaval, altfel fotbalul autohton era in insolventa totala de 10 ani incoace. Participarile un UCL au fost precum o injectie cu adrenalina care permit unui muribund sa mai respire, si aici ma refer la intreg fotbalul romanesc.

    Fara echipe gen Steaua sau CFR, care au reinvestit respectivii bani, mai mult sau mai putin, astfel fortand conducerile a 2-3 contracandidate sa bage mana in buzunar, azi eram la nivelul fotbalului din republicile Africane.

    1. xray Autor articol

      Like it! Drepturile TV sunt de supraviețuire afundați în nămol până la nas. Bani din bilete și sponsorizari … praful de pe tobă.
      Numai UEFA e o mină de aur, un El Dorado pentru România după 25 de ani de capitalism.

  5. cristi-cosor

    Xray,am sa risc un comentariu mai dur ca de obicei si am sa afirm ca ce faci tu este ridicol.Vroiam sa spun initial ca manipulezi dar asta presupune sa minti intentionat pentru a-ti atinge un scop iar eu nu stiu ce convingeri ai tu,prin urmare ma abtin.

    Dar vreau sa te intreb urmatorul lucru:pentru cine scrii tu?Pentru unul-doi useri cu care te rafuiesti de secole,sau pentru intreaga comunitate plus cei care doar viziteaza siteul dar nu sunt inregistrati?

    Felul in care ai gandit articolul este o insulta la adresa capacitatilor intelectuale ale majoritatii celor activi pe site.La fel ca si in cazul articolului mai vechi te intreb inca odata:cine dracu’ se plange ca Steaua nu castiga Liga Campionilor?Ce om normal la cap isi arunca televizorul pe geam pentru ca nu atingem o finala de Europe League?Unde pe acest site,in afara de vechii tai “prieteni” gasesti critici la adresa conducerii pentru ca nu se platesc salarii ca in vest?Cine pe acest site considera ca noi am facut performanta dupa ’90 si vrea sa plece ciobanul pentru ca nu se repeta acele inchipuite performante?

    Ai pus o informatie seaca si apoi ai dat peste bot alora care critica actuala conducere de parca performanta in Romania poate sa insemne doar finala Europe League sau sferturile din Liga Campionilor.Ce legatura are sula cu prefectura?!Maine o sa ne spui ca oamenii sunt absurzi si prea exigenti cu natiobala pentru ca nu a castigat nici un campionat european.

    Stiu ca ai sa imi replici spunand ca nu am citit bine si ca tu te refereai asa in general la toate echipele din campionat si asa in general la nemultumirile suporterilor/internautilor.Dar nu despre asta e vorba,Xray.Nu despre unul doi rataciti care vor sa castigam Europe League este vorba.

    Performanta nu se rezuma doar la fazele superioare cand mananci la restaurante selecte la aceeasi masa cu astia procopsitii.Si nu mai pune egal intre nemultumirile la adresa nenorocitilor…defapt nefericitilor…care conduc cluburile de la noi si nemultumirile altora care cred ca au asteptari ridicole.

    1. empyro

      Cristi, eu n-am prea inteles logica acestui comentariu. Si o sa fiu mai precis. Spui ca performanta nu inseamna sferturi de Champions League sau castigarea Europa League, desi cam toti ne gandim acolo. Cu atat mai mult cu cat exista precedentul 2006 (semifinala).
      Pentru valul de nemultumiti , o banala calificare in grupele UCL, nu reprezinta nimic e o chestie oarecare la indemana oricui, mai ales a Stelei. Ai cateva exemple si mai sus, care se apuca sa ne bage in aceeasi oala cu FC Porto.
      Articolul in sine este bun. Sunt multi care se uita la fotbal, putini care-l studiaza. E foarte important sa cunosti istoria acestui sport, dar la fel de important e sa intelegi si prezentul, contextul actual. Si aici intervine valoarea unui astfel de articol, fiindca evidentiaza prapastia tot mai adanca dintre echipele mari si cele medii si mici. Daca ma intrebai acum 5-7-10 ani, despre posibilitatea unei echipe de talia noastra de a castiga Europa League/Cupa UEFA, as fi raspuns ca da. Intre timp prapastia s-a adancit si cvartetul (Anglia, Spania, Germania, Italia) de top al Europei nu mai poate fi spart. Si asta intocmai datorita acestor diferente financiare. Singurii care se mai iau la tranga cu “granzii” sunt :
      – rusii / ucrainenii, cu echipa sustinute artificial economic si politic de hiper-magnati intr-un sistem de dictatura oligarhica si cu pretul saracirii populatiei
      – portughezii – care inca beneficiaza de filiera sud-americana, filiera care are la baza zeci de ani de traditie
      In rest, nu mai tin pasul cu ei nici olandezii, nici belgienii, nici scotienii. Altadata prezenti in fazele superioare ale competitiilor continentale. Practic aspectul financiar nici nu mai merita discutat, in conditiile in care locul 6 din Spania (FC Sevilla) il cumpara pe Bacca (golgheterul Belgiei la vremea respectiva) fara prea mari eforturi.
      Si pe langa asta, mai intervie a doua problema. Una pe care multi o neglijeaza. Lipsa de competitivitate. Orice echipa, chit ca are oaresice valori, nu-si poate atinge potentialul jucand in competitii interne slabe. Asta e un alt motiv pentru care Ajax, Celtic sau Anderlecht au ajuns “pamant de flori” in Europa. Iar de limitarile astea se lovesc si Dinamo Kiev, Zenit sau FC Porto, cu toate transferurile lor de zeci de milioane.

      Pe langa trendul asta general, n-am mai pus la socoteala precaritatea economica care a lovit fotbalul romanesc. Deci ca punct de referinta, pentru noi, marea performanta ar reprezenta-o o calificare in primavara EL via grupele UCL. O performanta deloc de neglijat o reprezinta grupele UCL sau primavara EL via grupele EL. SI-asa romanii, in pofida conditiilor socio-economice, au fost mult mai rasfatati de fotbal, decat altii care sunt cu adevarat de calibrul nostru (cehi, polonezi, unguri , bulgari, etc).

      Cat priveste treaba cu xray, stii foarte bine ca am avut si eu “meciurile” mele cu el si multiple divergente de opinie, dar articolul asta chiar priveste o realitate faptica. Si chiar sunt multi care nu-si pot explica de ce nu suntem ca FC Porto sau ca Zenit si impun niste bareme imposibil de atins, ignorand si diminuand performantele raportate la posiblitati.

      1. cristi-cosor

        Poate am scris mult si incoerent.Pe scurt,am impresia ca Xray a generalizat nemultumirile unora care nu coreleaza dorinta cu putirinta.Poate sunt eu nebun,chiar exista oameni care viseaza astazi la ceva mai mult decat iesirea din grupele Champions League?

    2. vitto

      nea cosor,
      articolul este foarte bun, ptr ca ofera informatii coerente si concrete din zona financiara, cea care conditioneaza astazi performanta sportiva. acuma daca numai 1-2 useri il inteleg, numai este problema lui xray. nu trebuie sa facem pupulism si gargara ieftina, pe motiv ca marea masa a userilor inca citeste benzi desenate………

      nu prea am inteles ce te nemultumeste, dar totusi mai usor cu textele de genul “…..performanta nu se rezuma doar la fazele superioare cand mananci la restaurante selecte…..”?! ia mai bine cauta si retine ce buget avea legia varsovia in 2013: 21 mln EURO (iar steaua era la 13mln EURO)!

  6. gaby

    Steaua nu se poate lauda inca nici macar cu statutul de “participant onorabil”. De regula ne-am facut de ras in UEFA Champions League. Cat despre bugete de castigat aceasta competitie, chiar ar fi hilar sa facem astfel de discutii noi, niste desculti in ploaie.

  7. xray Autor articol

    @cristi cosor

    Articolul l-am scris și publicat eu, dar analiza a făcut-o KPMG și INSIDE World Football. Nu cred că au făcut-o pentru personajele de care ai vorbit. Sau crezi ca l-au facut sa insulte inteligenta cuiva, cum spui tu? Eu nu le-am cerut special să o facă pentru a-mi da material de manipulare, nu? 🙂

    Este o realitate pe care nu avem cum să o băgăm sub preș cu “mereu superiori”. Dacă a spune realitatea înseamnă că aperi conducerea clubului , atunci asta voi face tot timpul si considera-te insultat. Îmi repugnă lozincile și vorbele fără acoperire în date și cifre.

    Ce e scris la concluzii cu “pretenții populiste și irealiste” este tot o realitate. Poate ai uitat sau erai în concediu de pe site, când mulți bagatelizau calificările în grupe CL sau EL și nu le considerau o performanță, în raport cu investițiile făcute. Au facut-o si atunci o fac si acum si nu e vorba de cei 2-3 de care spui tu.

    Uite ce scrie intr-un comunicat din 11 iunie pe Steaua libera, făcătorul de o noua Steaua, Jean Pavel:

    Treziti-va!
    […]Samantarii, adormiti si imbalsamati de recentele “succese” ale echipei din Pipera, succese care de fapt sunt doar meritul hazardului, dar si ale unui antrenor-martir si batjocorit de conducere, deci acei cetateni care sunt “alaturi de fcsb si la bine si la rau”, vor constata curand cat de mult s-au inselat!
    Vor constata ca din cele 30-40 de milioane de euro venite de la Uefa, fapt recunoscut cu satisfactie de Creditorul-Profitor (C-P), plus alte multe milioane din transferuri, drepturi tv, sponsori, bilete, doar o foarte mica parte vor merge spre noi achizitii valoroase si in aceste conditii samantarii vor trebui iar sa se multumeasca cu transferuri de doi lei, jucatori liberi de contract, expirati sau imprumutati si iar in acest fel performantele internationale vor lipsi cu desavarsire, asa cum au lipsit in ultimii ani, sau cand am fost in grupele CL am facut 7 puncte in 3 editii si 3 la ultima participare!!! Sa nu mai vorbim de “ noul experimentat antrenor” si de iesirile necontrolate, minciunile si mascarada facute de C-P, toate trecute la pasivul a ceea ce inseamna imaginea si blazonul Stelei.

    Blazon cladit de marea CCA, de performantele anilor’80 cu Cupa Campionilor in 1986, alti 4 ani de dominatie europeana si chiar de evolutiile meritorii din anii ’90 cand am castigat 6 (sase!) titluri consecutive si am avut o buna participare in grupele CL. Sa nu uitam, tot in acei ani facea furori pe toate stadioanele tarii Armata Ultra!
    De atunci nimic, doar imagine iremediabil degradata, suporteri batuti si urmariti de oamenii creditorului, doar scandaluri si instabilitate la echipa, jucatori low-cost sau liberi de contract, o permanenta si enervanta aducere in discutie a unor asa zise performante care “au culminat” cu eliminarea in EL a Ajax-ului ( o echipa de copii atunci!) si “marea’ victorie inutila cu Chelsea!
    Suporterul de calitate al Stelei, vrea mult mai mult, el e pretentios, el e invatat cu marea performanta, asta isi doreste el, si cu C-P acest lucru nu se va intampla vreodata, fariseul si ridicolul personaj nu va scoate niciodata bani pentru transferuri serioase, deci, zero performante![…]

    În fine, eu am pus semnul egal numai între dorință și putirință, nu intre cluburi și suporteri.

    Dacă tu trăiești în alte coordonate ale speranței e foarte bine. Speranța nu costă, mai ales când ești în poziția să ceri performanta de la alții, nu de la tine insuți.

    PS
    Exact aceeasi realitate este si cu nationala, ca doar nu-si ia fotbalisti din Luna!

  8. adrian0808

    “”„Treziti-va!
    […]Samantarii, adormiti si imbalsamati de recentele “succese” ale echipei din Pipera, succese care de fapt sunt doar meritul hazardului, dar si ale unui antrenor-martir si batjocorit de conducere, deci acei cetateni care sunt “alaturi de fcsb si la bine si la rau”, vor constata curand cat de mult s-au inselat!””

    Imbalsamat si adormit este jan paval si cu neamu lui …. vremea lui a apus …. fotbalul traieste intr-o noua era …. jan paval a ramas in anii 1990 ancorat …. cu marile performante facute de STEAUA mapn-ului …. 0 – 5 cu PSG dupa un 3- 2 in tur transformat la masa verde in 3- 0 in LIGA CAMPIONILOR …. va mai aduceti aminte prin 1997 – 1998 parca …..

    In ziua de azi …. un challenge mai mare este sa incerci sa ajungi acolo sus in tabelul ala facut de KPMG si sa fii la coada cu cele mai mici costuri salariale si cu maximum de performanta permis de costurile respective ….. sa incerci sa castigi cat de multi bani din UCL si sa incerci , daca te pricepi ( ciobanul nu s-a priceput pana acum), sa-i investesti in infrastructura si in juniori in perspectiva unui viitor in care sa poti depasirea conditiei de “out-sider” ….

    Chestiile astea cu embleme/steme/marci si cu superiori/inferiori/ultrasi/cetateni sunt de domeniul can-can-ului …. banul primeaza si supravietuirea …. iar orgoliile la 3000 de ultrasi si stelisti puri trebuiesc lasate in urma …..

  9. cristi-cosor

    Calificarea in grupele celor doua competitii nu are cum sa fie o performanta si asta pentru ca in meciurile de calificare dai de cluburi de nivelul tau.Iesirea din grupe este o performanta pentru ca acolo te intreci cu cei de un nivel superior.

    Dar tu dai exemplul celor de pe facebook si nu mi se pare relevant zau asa.Uite,eu cred ca mass media este purtatorul de cuvant al societatii (desi pare o apreciere fortata) si nu am vazut articole sau emisiuni/interviuri in care este criticat faptul ca nu atingem fazele superioare ale competitiilor in care participa cluburile sau nationala.La fel nu am vazut multe interventii pe acest site in care este deplansa neatingerea fazelor superioare ale competitiilor.

    De aceea te-am intrebat,concluzia articolului ai pus-o pentru simpatizantii tai de pe steaua libera sau chiar esti convins ca in tara noastra romanii viseaza la castigarea unei competitii?

    Si ca sa nu ma intelegeti gresit,sunt constient de prapastia financiara dintre noi si ceilanti.Dar sanu ai bani este una Empyro,iar sa schimbi antrenori,jucatori,stadioane este alta.Cu atat mai mult,daca esti mai sarac cantaresti atent fiecare mutare si nu te joci de-a managementul dupa ureche pentru ca risti sa pierzi si singurul banut pe care il ai in buzunar.Dar asta e alta discutie…

  10. andyq

    Xray,

    eu cred ca ai inteles gresit directia acelui “semper superiores”. Nu e lozinca echipei de fotbal; era a ultraseriei steliste de odinioara (Odihneasca-se’n pace…).

    “Îmi repugnă lozincile și vorbele fără acoperire în date și cifre.” – mai e unu’ care avea enorme cantitati de repulsie la lozinci fara acoperire… in campania electorala trecuta.

    Spune-mi, daca cunosti, o lozinca acoperita de date si cifre. Nu incurca marfa cu ambalaju’. Pe langa cifre si date mai exista spirit si principii. Astea nu-s palpabile si de multe ori sunt prezentate sub forma de lozinca.

    Apreciez faptul ca te documentezi inainte sa postezi un articol, dar consider ca nu e apanajul tau sa dezbati chestiuni care nu pot fi cuantificate obiectiv prin intermediul datelor sau al cifrelor.

    Sunt convins ca cei de la Gerry and the Pacemakers nu s-au gandit sa numere vreodata fanii celor de la Liverpool, pentru a avea date sau cifre concrete, atunci cand au interpretat pentru prima data “You’ll never walk alone!”

    Jaume Picas si Josep Maria Espinàs au scris o chestiune numita “Cant del Barca”(catalana) respectiv imnul Barcelonei, plin de lozinci. Sunt convins ca nici ei nu au studiat date si cifre cand au compus cele doua strofe.

    Cu alte cuvinte, nu suntem roboti sa ne rezumam tot timpul la date sau cifre cand vorbim despre fotbal. Fotbalul se rezuma si la cateva trairi marunte, gen bucurie, tristete, nervi, ras, plans, euforie, sentimente de superioritate, etc. pe care nu poti pune date sau cifre.

    Hai! Sanatate!

    1. xray Autor articol

      @AndyQ
      Tu ai incurcat borcanele la citit.

      1) Logic, “mereu superiorima refeream la suporteri, nu la echipa. E limpede din context. Suporterii cer performante, uneori fara acoperire in valoarea echipei si puterea financiara a clubului!

      2) Am spus “lozinci si vorbele fara acoperire in date si cifre“. Deci “vorbele fara acoperire in date si cifre“, nu lozincile! Lozinca e un slogan cu efect emotional, nu rational. Mimeaza ratiunea, dar nu se adreseaza ei.

      3) Da-mi voie sa-mi permit apanajul opiniei cand judec niste cifre. Pe langa faptul ca sunt inginer, am si libertatea de expresie ca orice muritor de rand.

      4) Daca tu crezi ca se castiga Cupa Champions League fara bani, doar cu spiritul si principiile suporterilor, cu „You’ll never walk alone!” si „Cant del Barca” este opinia ta. Foarte bine! Asta nu inseamna ca trebuie sa mi-o insusesc sau sa nu mi-o exprim pe a mea.

      5) Tu confunzi trairile suporterilor(trairi care nu au legatura cu cifrele si bugetele cluburilor), cu performanta unui club, care nu are legatura cu trairile suporterilor, ci este strict legata conditia sportiva si materiala (bani) a clubului. Ca tot ai dat exemplu, crezi ca echipa Barca, un conglomerat multinațional de jucatori, are spiritul catalanilor altundeva decât in tribuna? Singurul spirit al echipei este performanta, care se face cu valoarea jucatorilor si bani. Niciunul nu joaca gratis! Să fii fanul unui club nu te costă nimic și nici nu te plătește cineva.

      Atunci cand spiritul si dorinta de performanta a suporterului este cu mult inaintea “materiei” dintr-un club, inseamna ca spiritul a parasit Pamantul spre alte galaxii la care nu va ajunge niciodata.

      In fond, la concluzii nu am interzis nimanui sa viseze, ci doar sa nu-si taie venele daca dorinta lui nu se indeplineste. Chiar tu ai spus “Cred, totusi, ca Pastele Cailor au o sansa mai mare de reusita decat repetarea lui ’86.“. Acum vad ca te dezici.

      Fotbalul este cantec si poezie numai in tribuna! Pe teren este o industrie in care trebuie pompati bani daca vrei putere si performanta, nu cantece! Întâi a fost fotbalul si abia apoi poezia lui in tribuna. Fara fotbal, nu exista nici poezia, nici cantecele lui.

      1. andyq

        Am zis mai sus ca o sa vedem performate la Steaua… dupa ce-o sa vedem Pastele Cailor, asta referitor la fotbal fara investiti. Si orbii vad asta.

        Cele doua ingrediente: rational(date, cifre, statistici) si emotional(suporteri, spirit, apartenenta, simpatie, etc) nu pot sta despartite. Asta incerc sa-ti spun.

        Nu ti-am ingradit eu dreptul la exprimare. Nici nu am cum :), nici nu as face-o, sa am cum. Iti spun doar ca experienta ta de inginer n-a contat cand ai ales pur emotional sa fii suporter al Stelei.

        Nu-mi spune ca ai facut-o rational, dupa vaste documentari, aplicand invatamintele scolii unde te-ai format ca inginer, si dupa o lunga si intortochiata ecuatie, imediat in dreapta semnului “=” era scris Steaua, moment in care ai zis:

        “Da! Ratiunea, datele, cifrele si indicii luati in calcul au dus la rezultatul asta! Deci… o sa tin cu Steaua! Fiu!!!! Am rezolvat-o si pe asta!!”

        Ai fascinantul dar de a pune vorbe in gura oamenilor. Unde am zis eu ca sentimentalul castiga de unu’ singur UCL!? sau ca macar castiga un meci!?

        Comentariul meu de mai sus exprima doar latura sentimentala a fotbalului, diferit de cea rationala. N-am zis ca se face performanta cu sentimentalul ci doar ca e o latura fara de care n-ar exista performanta cu pricina.

        Daca baza ta de inginer te impiedica sa vezi partea emotionala, la mine o fi invers. N-am insinuat ca datele stranse de tine ar fi gresite, ci doar faptul ca mai exista si alte ingrediente intr-o poveste fotbalistica de succes.

        Pana si chestiunea asta, eu pun baza pe emotional, tu pe rational, ne aduce la un dialog tocmai datorita faptului ca niciuna din cele doua nu poate exista singura cuc in lumea asta. Da-o dracu’! inca nu suntem roboti…

        Spune-mi tu mie cum ar supravietui industria din teren… fara cantecul si poezia din tribuna!? Sunt convins ca o sa faci o ecuatie sa-mi explici lucrul asta…

        1. xray Autor articol

          @andyq

          Ti-am facut o ecuatie aici:
          http://www.fcsteaua.ro/steaua-campioana-si-la-audienta-in-sezonul-2014-2015

          Steaua a supravietuit si e pe profit, singura, deși are o medie jenanta de 6.800 de “muți, poeți și cantareti” in tribuna și profit din maketing ZERO.
          În retur a avut mai multi “muți”, decât au fost “cântareți” în tur. Culmea, când în tur a jucat mai bine.

          Nu mai intru in detalii cum ajung banii la UEFA din publicitate indirectă plătită de marile companii, ca am răsdiscutat tema.

          În fond, chiar nu văd rostul polemicii pentru că nu are obiect. În articol e scris ceva și acum vrem să sprascriem cu altceva fără nicio legatură subiectul inițial.

          Prima dată ai fost de acord cu cele scrise în articol, apoi ai venit acuzând cifrele prezentate că anulează spiritul și cântecele.

          Ti-am mai spus. Pe teren nu joacă suporterii visători, liberi și independenti, ci chiar niște “cvasi-roboți” angajați, legați de performanță prin contracte, cu automatisme de joc, cu program tactic scris și implementat in memoria lor de antrenor, constanță în efort la nivel maxim, prestanță și precizie … care se “hrănesc” cu bani, nu cu vorbe. Când greșesc sunt eliminați, fie din joc, fie din club.

          Fotbalul a fost creat ca o competitie intre echipe și fiecare echipă are bazinul ei de susținători. Suporterii sunt foarte importanți in viata unui club pentru ca formează partea spirituală a lui și feedback-ul la spectacolul fotbalistic. Dar asta este altă discuție.

          Nu o lua personal sau ca pe un refuz de dialoga cu tine. 🙂

  11. andyq

    Si acum sunt de acord cu cele scrise in articol. Eu doar incercam sa fac o paralela intre industria care aduce succesul in fotbal si cealalta latura, datorita careia a devenit fotbalul o industrie. Globalizarea fotbalului in cazul echipelor mari ale Europei, respectiv starnirea interesului a milioane de poeti din intreaga lume, s-a facut cu ajutorul lor, datorita lor, nu din cauza lor.

    Tu cand vorbesti despre “industria” fotbal te referi, precum in articol, la cei care fac cu adevarat afaceri in fotbal, respectiv echipele din vest. La fel cum la noi avem o medie amarata de 6800 de poeti, si industria cu pricina e inexistenta. E mai mult o bisnita tipic balcanica, un exemplu de cum sa nu faci afaceri in fotbal.

    Nu o iau personal, doar faceam un offtopic, desi nu e. Daca astept un articol paralel despre poeti de la tine… ma prind batranetile 🙂

Lasă un răspuns