Expertul evaluator mandatat de Ministerul Apărării a stabilit că marca „Steaua” valorează 57,3 milioane de euro şi MApN intenţionează să îi ceară despăgubiri lui Becali.
Moise Guran, realizatorul emisiunii Biziday, de la Digi24, a vorbit despre acest caz, în cadrul emisiunii Digi Sport Special.
„E vorba de un potenţial mare comercial pe care îl poţi obţine dacă ai un nume cunoscut în spate. Dacă vinzi covrigi şi pui numele Steaua pe ei, îi vinzi mai bine decât dacă pui Moraru, Guran sau Paraschivescu. La Real Madrid nu cred că a fost prins un preşedinte cu valize, care să dea spăgi, să trucheze meciuri. Sunt lucruri care diminuează brandul. Evaloarea e foarte aproape de potenţial.
Pot avea loc două procese. Armata poate cere despăgubiri de la Gigi Becali, pentru că a afectat brandul. Nu mai are aceeaşi valoare. Cât a folosit Gigi brandul, i-a scăzut valoarea, prin acţiunile pe care le-a făcut. Se poate demonstra în faţa instanţei. Mai e o problemă: de ce nu a retras nimeni acest brand când a fost afectat? Acela ar putea fi un proces penal. Un proces de neglijenţă în serviciu, chiar pentru cineva de la MApN.
În acestă siglă apare şi performanţa de la Sevilla. Dacă a crescut brandul, poate cere Becali bani de la Armată, dar eu mă tem că nu a crescut. Ministerul ar trebui să spună ce are de gând să facă cu acest brand. Poate să îl cedeze Municipalităţii Bucureşti sau Primăriei sectorului 5 sau 6, unde e Ghencea. Asta, dacă MApN îşi propune să recupereze echipa Steaua de la Becali.
Dacă Ministerul face o strategie de recuperare a Stelei, îl poate da în judecată pe Becali şi să îi ceară o sumă foarte mare. Toată lumea ştie că Steaua e o echipă uşor de finanţat. Trebuie doar un management bun. Acest brand Steaua e al statului român, indiferent dacă eşti sau nu stelist”, a spus Moise Guran, unul dintre cei mai apreciaţi jurnalişti pe teme economice din România.
VIDEO CU DECLARAŢIILE LUI MOISE GURAN
Sursa: Digisport, 25 februarie 2016
Nota Redacției:
Publicăm acest articol pentru că Moise Guran, spre deosebire de Forin Talpan, pune problema unui brand și sub aspect comercial, nu în peste 17.000 de medalii sportive, ca juristul CSA și evaluatorii lui. De fapt, din acest punct de vedere Guran o pune corect.
- Talpan: Marca „Steaua” înseamnă 17.416 medalii, cupe și campionate! Așa s-a ajuns la valoarea de 57,3 mil. €
Însă și Guran, un obișnuit în ale economiei, la sport nu depășește pragul de „genunchiul broaștei” al logicii lui Talpan, când face comparația Steaua – Real Madrid pentru a „omologa” cifra de 57,3 milioane euro pentru brandul Steaua .
Ce ne spune Guran în imaginea de sus, într-o regula de 3 simplă de clase primare: brandul are de 10 ori numărul de suporteri. Deci 57,3 milioane euro e cifră corectă, conchide sentențios economistul TV.
Ce trebuie să știe maestrul Guran că a omis, intenționat sau nu, în puțul gândirii sale:
- Compară un club cu 21 de secții sportive cu un club de fotbal (o singură disciplină).
- Din cele 6 milioane de suporteri steliști, peste 98 % sunt numai pentru fotbal. Cifra de 57,3 mil. euro este pentru întreg CSA, cele 21 de secții. La Real Madrid, 42 mil. de suporteri și brand 420 mil. euro sunt numai pentru fotbal.
- Clubul de fotbal Real Madrid este de peste 20 ori mai mare financiar, sportiv și ca imagine mondială, decât întregul CSA Steaua. Real Madrid e un fel de „Coca Cola” a fotbalului, fiind cunoscut pe întreaga planetă, de la triburile arborigene din Africa, până în Tundra Siberiană.
Steaua? Sincer, am fost stupefiat când am auzit la TV declarațiile unor jucători de la echipele cu care Steaua s-a confruntat în UEFA. Nu auziseră de Steaua, doar de Năstase, Nadia sau Hagi. Și erau jucători de la Lyon, Real Madrid, Ajax etc., nu de la Aktobe. Da, Steaua este cel mai mare club din România, dar nu și în Europa. România față de Europa de vest este la un secol distanță, ca stat de drept, economie, infrastructură sportivă și cultură a suporterului față de un club sportiv.
În rest, pe lângă multe aspecte corect exprimate, mai sunt și suficiente afirmații de comentat și demontat din expozeul lui Moise Guran, dar lăsăm cititorii să le analizeze și să-și expună opiniile, dacă se dorește. Cum am tot spus-o, soluția finală o dă numai justiția.
Toată lumea a auzit de brand şi marcă. Mulţi ar crede că definesc acelaşi lucru şi pun semnul “=” între cei doi termeni. Ei bine nu e aşa. Nu toate mărcile reuşesc să devină branduri. Brandul înseamnă o relaţionare de lungă durată cu consumatorul şi presupune un anumit interval de timp pentru a ajung e cunoscut şi iubit de consumatori. Din punct de vedere juridic, doar conceptul de „marcă” este reglementat în România, . Pentru a vă familiariza cu noțiunile de marcă și brand în conceptul de mrketing, vă recomand să citiți și articolul „Marca și brandul” (click), publicat pe fcsteaua.
Pentru a vă face o idee, vă propunem o trecere printr-un clasament făcut de Forbes, topul celor mai valoroase branduri sportive din lume.
- 1. New York Yankees – baseball – 661 milioane de dolari
2. Los Angeles Laker – baschet – 521 milioane de dolari
3. Dallas Cowboys – fotbal american – 497 milioane de dolari
4. New England Patriots – fotbal american – 465 milioane de dolari
5. Real Madrid – fotbal – 464 milioane de dolari
6. Manchester United – fotbal – 446 milioane de dolari
7. FC Barcelona – fotbal – 437 milioane de dolari
8. Bayern Munchen – fotbal – 375 milioane de dolari
9. Los Angeles Dodgers – baseball – 373 milioane de dolari
10: New York Knicks – baschet – 361 milioane de dolari
Valoarea brandului este însă doar o parte componentă a ceea ce înseamnă un club sportiv. La evaluarea unui brand se ţine cont de notorietate, trofee, numărul total de suporteri la care are acces, deschiderea acestuia, potenţialul comercial, etc. De exemplu, potrivit Forbes, valoarea de piaţă a lui Real Madrid este de aproximativ 3,263 miliarde de dolari. Din această sumă, valoarea brandului este estimată la 464 de milioane de dolari.
Topul făcut de Forbes se referă strict la o disciplină sportivă, nu la un club în care activează mai multe secţii. De exemplu, cifra de 464 de milioane de dolari este valabilă doar pentru brandul echipei de fotbal Real Madrid şi aici nu intră echipele de baschet, handbal, etc. În schimb, evaluarea anunţată de MApN este făcut pe tot ceea ce însamnă Clubul Sportiv Steaua.
XRay