5 minciuni ale Armatei, greselile majore ale lui Becali si un posibil scenariu: ce vor de fapt generalii?
Un an. Atat a trecut de cand Armata s-a acoperit de hartiile castigate in instanta si a pornit o lupta bizara, aparent fara o directie precisa, pentru transformarea Stelei intr-un FCSB mai mic decat un SRL.
In timp ce Becali poarta un dialog surdo-mut cu generalii, iar oamenii din jurul lui dau asigurari ca situatia este sub control, Steaua si-a pierdut tot ce avea mai de pret – suporterii, respectul adversarilor, casa si onoarea.
Cu riscul de a pata imaginea unei institutii credibile, Armata ii lasa pe cei din conducerea Clubului Sportiv sa mearga pe cararea lor, una extrem de serpuita si parca prost luminata, in lipsa unei comunicari minime in fata a catorva milioane de oameni, mai mult sau mai putin implicati, care asteapta raspunsuri la intrebari simple. Ce vor de fapt generalii? Cum isi poate recupera FCSB identitatea? Care sunt conditiile pentru ca echipa sa se intoarca in Ghencea?
Conflictul dintre CSA si clubul detinut de Becali a dat nastere multor grozavii in toata aceasta perioada. S-au nascut eroi, ca domnul Talpan (“Lumea ma opreste pe strada sa ma felicite”), s-au spus adevaruri (“Lasam impresia ca suntem multi si prosti” – George Boroi), dar si multe minciuni.
5 minciuni ale Armatei in conflictul cu FCSB
“Vrem ca Becali sa plateasca pentru marca si stadion” – FALS. Un lucru ce parea normal in momentul in care Instanta i-a dat dreptate Clubului Sportiv, insa un scenariu anulat de lipsa de reactie a generalilor. Armata nu a avansat nicio suma concreta, nici pentru marca, si nici pentru stadion. CSA a renuntat la 30.000 de euro pe luna, bani pe care Steaua ii platea pentru folosirea bazei de antrenament si a stadionului din Ghencea. Iar o simpla declaratie publica de genul “Vrem 1 milion de euro pe sezon pentru ca FCSB sa redevina Steaua” ar fi insemnat o presiune mare pe Becali si, probabil, primul pas in rezolvarea conflictului.
“Facem studii si evaluari” – FALS. A trecut un an de zile de cand CSA invoca misterioasele evaluari pentru dreptul de utilizare al brandului “Steaua”. Nu se face nimic transparent, nu stie nimeni daca exista o firma care chiar se ocupa de aceste evaluari. La fel de misterioase sunt si studiile pentru baza din Ghencea. Adica… in urma cu doi ani CSA stia cat sa-i ceara lui Becali pentru stadion si acum nu mai stie? 🙂
“Ne facem echipa de fotbal” – FALS. O balbaiala pe axa Talpan – Boroi, care s-a lasat cu retragerea jenanta a echipei din Liga a 5-a, la doar cateva zile dupa ce fusese inscrisa cu alai de microfoane si camere de televiziuni. Armata nu are cum sa isi aloce cateva sute de mii, sau chiar milioane de euro, pentru a sustine o echipa de fotbal, mai ales ca regulamentul UEFA interzice afilierea echipelor sustinute de ministere.
“Avem suporterii de partea noastra” – FALS. Cei mai multi suporteri care au adoptat sloganul “Nimeni la meci”, propus de galerii, nu sunt de partea generalilor. Si nici a lui Becali. “Vrem normalitate, transparenta si indentitate”, este strigatul disperat al fanilor.
“Ghencea, mai bine inchis decat inchiriat pentru FCSB” – FALS. Stadionul devine, pe zi ce trece, o ruina. Costurile de intretinere se fac in acest moment din bani publici. Inchirierea bazei, cu conditii clare pentru investitii si modernizari, i-ar aduce Clubului Sportiv bani pentru finantarea altor ramuri si ar tine in viata arena de 30.000 de locuri pentru venituri ulterioare.
5 greseli majore ale Stelei
Becali nu a putut sa anticipeze acest conflict – schimbarea siglei, o mai buna comunicare si chiar mutarea echipei din Ghencea intr-o perioada mai buna din punct de vedere sportiv (2005-2006 sau 2012-2013) ar fi fost resimtite mai usor de marea masa a suporterilor stelisti.
Declaratiile din iarna – “Nu conteaza ca se schimba sigla si numele, suporterii iubesc echipa”, spunea entuziasmat presedintele clubului, Valeriu Argaseala, imediat dupa izbucnirea conflictului. Discursul a fost preluat si de alte voci reprezentative din club (Duckadam, Galca, o parte din jucatori), dar si de alti oameni din fotbalul romanesc, precum Dumitru Dragomir, de exemplu. Adica toti oamenii din jurul lui Becali. In afara de presa, nu a fost nimeni care sa ii spuna ce se va intampla. Iar afirmatia ca „sigla nu ar valora nici 5000 de euro” e de categoria no-comment.
Steaua nu are nici macar o baza sportiva – Pentru ca de construirea unui stadion nou e greu sa vorbim. Insa o baza sportiva, in Ilfov chiar, pe unul dintre terenurile detinute de Becali, i-ar fi fost la indemana Stelei. Acum, Radoi isi plimba lotul in fiecare zi intre Mogosoaia, Buftea si Domnesti.
“Nu-i dau niciun leu Armatei” – declaratia lui Becali a pus CSA intr-o situatia confortabila – a putut sa traga de timp. Daca Becali ar fi cerut o evaluare rapida si ar fi spus public ca este deschis la negocieri, ar fi pus presiune pe generali si ar fi tinut aproape macar o parte din suporteri.
Steaua a ajuns doar un lot de jucatori – FCSB nu are stadion, nu are baza de antrenament, nu are identitate si nici suporteri. Are doar un staff tehnic si un lot de 30 de jucatori. Si un patron caruia ii este imposibil sa se mai gandeasca la viitor. Steaua a devenit intre timp o echipa de refuzat, de evitat chiar, pentru jucatorii care au si alte optiuni. Transferurile se fac pe bani putini sau deloc, iar Liga a II-a a devenit, in mod paradoxal, o tinta pentru campioana Ligii I. Vanzarile pe multe milioane de euro sunt doar o utopie, pentru ca Steaua a ramas in mare parte cu marfa de calitate indoielnica pe raft.
Un mare semn de intrebare – lipsa de reactie a Federatiei. Presedintele Razvan Burleanu vorbeste pe acelasi ton si cu aceeasi inversunare despre problema Stelei asa cum o face despre orice alt subiect banal. “Keseru, titular cu Ungaria? Sa speram ca va da multe goluri?”, “Romania, campioana mondiala? Ah, ce frumos ar fi…”, “FCSB? Sa speram ca lucrurile se vor rezolva.”
FRF nu a cerut public un dialog, negocieri sau solutii pentru rezolvarea rapida a conflictului dintre FCSB si CSA, desi Steaua ii este un partener de business foarte important. Vanzarea drepturilor de televizare si atragerea sponsorilor in fotbalul romanesc depind, in primul rand, de sanatatea si imaginea cluburilor.
Un posibil scenariu – Comportamentul fara logica al Armatei ar putea ascunde un plan bine pus la punct. CSA trage de timp, asta e singurul lucru cert in povestea absurda nascuta in decembrie 2014. In anul scurs de atunci, Steaua, cel mai profitabil brand din fotbalul romanesc, s-a transformat intr-un FCSB care aduce a SRL. Suporterii s-au retras din jocul mintilor intortocheate. Radoi se gandeste sa plece in iarna. Situatia pare apocaliptica si fara iesire. Se retrage si Becali? Poate ca acela va fi momentul in care George Boroi, presedintele CSA, va fi plimbat pe la toate televiziunile, fara coloana oficiala, sa vorbeasca public despre conditiile in care poate fi cedat brandul Steaua. Si poate chiar a doua zi va aparea si un investitor misterios, gata sa readuca la viata un stadion si o echipa anihilata intr-un timp record.
Autor: Dan Pavel, comentator sport.ro
Preluare de pe sport.ro