FCSTEAUA.RO

Banul public, ochiul dracului

Nu este un secret pentru nimeni că banul public este ținta predilectă a oamenilor de afaceri. Nu neapărat să-i „fure”, ci să pună mâna pe ei prin contracte cu statul. Până și în Statele Unite ale Americii, statul a ajutat mari companii, ajunse în pragul falimentului, să-și revină și să evite colapsul. Nu cu saci de dolari, ci prin contracte preferențiale de achiziții guvernamentale plătite din bani publici. Adică, prin comenzile guvernamentale, o perioadă de timp compania nu mai depindea de piața liberă concurențială. Statul i-a oferit o desfacere imediată, fără producție pe stoc, asigurându-i astfel o viteză ridicată de rulare a capitalui și implicit o creștere a profitului operațional. Evident, statul a ajutat numai companiile de interes național.

Însă în jurul banului public se coagulează aproape natural mita, șpaga, corupția, țeapa, căpușirea, traficul de influență, pungile partidelor și ale politicenilor cu poziții în structura de stat și nu în ultimul rând un sistem clientelar de drenare preferențială a banilor publici în sectorul privat. De fapt în buzunarele unor „băieți deștepți” din mediul privat. Un club de fotbal de stat (sau finanțat și din bani publici) este o poartă propice de sifonat banii publici. Nu mai intru în detalii.

Aseară, Marius Lăcătuș a intervenit la emisiunea Fotbal Club, de la Digi Sport, și a făcut o declarație referitoare la proiectul CSA. Coordonatorul proiectului, Marius Lăcătuș, este încrezător în echipa pe care o conduce alături de Ion Ion și Ștefan Iovan și a anunțat principalul obiectiv:  ”La Steaua nu poți sta în liga a 4-a”. Fiara a negat o fuziune cu o altă echipă și este convins că echipa va evolua peste câțiva ani în Liga 1. Până aici totul a fost ok!

Însă Lăcătuș a făcut  și o declarație surprinzătoare. El consideră că ar trebui să li se permită și celor de la MApN să finanțeze o echipă de fotbal, așa cum se întâmplă cu primăriile.

”Cum se permite la primării să facă investiții de 5 la sută în sport și la Armată să nu se poată? Acolo nu sunt tot bani publici”, a mai spus Lăcătuș azi la digisport.

Răspunsul la dilema lui Lăcătuș

Dragă, Marius, e o mare diferență între banii publici de la primării și cei de la Armată. 

1) Bani publici de la primării sunt cei colectați din taxele locale și aplicate numai în orașul respectiv prin voința localnicilor, prin cei pe care îi aleg să îi reprezente în Consiliul local și Primarul.  În Consiliu se stabilesc taxele locale și ce se va face cu banii colectați. Dacă orașul (sau comuna) vrea echipă de fotbal, atunci o parte din acei bani dați pe taxe la primării de locuitorii urbei se duc la echipa care va reprezinta comunitatea lor. Simplu!

2) Banii publici de la MApN sunt de la bugetul de stat, colectați din impozite și taxe plătite statului de întreg poporul român! Banii de la MApN vin și de la dinamoviști, rapidiști, ploieșteni, timișoreni, craioveni etc. Cum poate o echipă a Armatei să-i reprezinte, ca în cazul echipelor care primesc bani publici locali? E o mare diferență între o echipă locală (a Ploieștiului, să zicem) și o echipă finanțată de statul român de la buget (cazul CSA). Nu poți opune cu fair play financiar o țară vs un oraș.

  • Atenție! Unii fac o altă confuzie. Echipele finanțate de regiile autome de stat sau întreprinderile de stat nu sunt „departamentale”. Aceste entități economice NU primesc bani publici de la bugetul de stat, ci dau impozite și taxe la bugetul de stat ca orice societate comercială. Nu sunt bugetare, ca în cazul ministerelor. Ele produc bani, ca și cele private, doar că profitul realizat și patrimoniul lor este al statului. Ele finanțează tot echipe locale, din zona în care își desfășoară activitatea. Exact cum Dacia Pitești (privată) ar finanța FC Argeș sau cum echipa „CS Pandurii Târgu Jiu” a fost finanțată de „Complexul Energetic Oltenia SA” (societate comercială de stat), „Primăria Târgu Jiu„, „SC ARTEGO SA” (capital privat) și „Uniunea Sindicatelor Miniere OLTENIA” (asociație).

Mai mult, Armata primește un anumit procent din bugetul statului numai cu un singur scop: să apere țara, nu să joace fotbal. Guvernul rupe bani de la Educație, Sănătate să dea la Armată pentru salarii, întreținere, antrenare și arme, nu să joace fotbal cu buget de sute de mii de euro!

CSA are peste 80% din buget său alimentat cu bani de la acel buget de stat pe care Guvernul îl alocă pentru întreaga Armată, rupând de la Sănătate, Învățământ și alte ministere.

Tu, Marius, de exemplu, ești plătit acum de CSA din banii tuturor românilor plătitori de taxe și impozite la stat, nu din banii unei „comunități a steliștilor” sau din soldele generalilor CSA sau militarilor MApN!

Ai înțeles, Lăcă, diferența dintre banii publici invocați de tine?

Din cauza asta NU se vrea echipe departamentale: fair play financiar și NU ingerinței și influențelor statului în deciziile fotbalului profesionist.

Recapitulăm

Fair play-ul financiar interzice banii publici din bugetul centralizat al statului, format din taxe și impozite plătite de tot poporul. Nu interzice banii publici ai unei comunitati (oraș, comună etc.), proveniți din contribuții și taxe locale plătite numai de membri acelei comunitati. Dar și din acei bani nu se poate plăti orice în fotbal.

Deci banii unei primării colectați din taxe locale sunt publici, dar aparțin comunității respective (comuna, oras sau municipiu). Nu sunt banii publici ai tuturor contribuabililor români, colectați la bugetul de stat. Comunitatea poate decide susținerea echipei de fotbal locale din banii lor colectați de primărie. „Socios” este și o formă de finanțare bazată pe comunitatea suporterilor acționari la o echipă, care poate fi asimilată cu finanțarea echipei locale de către locuitorii orașului prin primărie.

“Departamental” se refera la departament de stat, guvernamental, nu la forma de proprietate sau ca subdiviziune funcțională general valabilă. Guvernul când stabilește bugetul pe ministere are în vedere numai activitatea ministerului în scopul pentru care a fost creat. Un departament de stat deservește întreaga țara. O primărie deservește numai comunitatea respectivă (comuna, oras sau municipiu). Și o primărie are departamente (juridic etc.), dar nu pot fi confundate sau asimilate ca departamente de stat.

  • CSM Poli Iasi, FC Botosani si ASA TG Mures nu sunt cluburi departamentale, și nu sunt finanțate de la bugetul de stat. Au parteneriat cu primaria, fiind finanțate și din bani „publici locali”.
  • O regie autonomă de stat poate cofinanța, sponsoriza etc. o echipă de fotbal (de exemplu Gaz Metan). Este proprietate de stat, dar nu ia bani de la bugetul de stat, ci dă bani acolo.
  • La Pandurii Tg Jiu, Sindicatul Minier este o organizatie independentă a muncitorilor, nu a statului. CEO (Complexul Energetic Oltenia SA), nu este o instituție departamentală, susținută din bugetul de stat. Este intreprindere cu capital de stat! Ca orice agent economic, alimenteaza bugetul de stat, nu-l suge.
  • CSA este un club militarizat, înregistrat ca unitate militară UM 02301 si este finanțat peste 80% de la bugetul de stat. CSA este club departamental pentru că este al MApN, instituție de stat. CSA Steaua și CS Dinamo sunt finanțate de toți românii. După 2003, CSA Steaua susținea secțiile sportive și cu banii încasați de la SC FC Steaua București SA pe chiria stadionului și a bazei sportive. Aproape 1 milion de euro pe an. Deci este exclus ca celelalte secții să poată finanța o echipa de fotbal din banii pe care i-ar produce, așa cum a acreditat Lăcătuș tot aseară.

X Ray

Exit mobile version